Bloglovin'

Follow on Bloglovin

02 januari 2014

Cirkels haken

Ik wil iedereen allereerst een heel gelukkig, gezond, creatief 2014 wensen, dat het maar een mooi jaar mag worden. Vandaag alweer de tweede dag van het jaar, dus tijd voor een nieuw bericht op mijn blog. Ik ga jullie iets vertellen over het haken van cirkels, omdat het jaar immers ook een cirkel is; startend in de (koude) winter, smachtend naar de lente, genietend van de zomer, kleurig in de herfst en dan weer eindigend in de winter.


Het haken van cirkels is niet moeilijk om te doen en je kunt er zó veel leuke dingen mee maken! Hierboven zie je een close-up van een kussenhoes die ik op dit moment aan het afmaken ben. Hij bestaat uit cirkels in verschillende kleuren en verschillende steken, dit geeft hem een kleurige, spontane uitstraling.


Maar ook in deze beany zie je het patroon van de cirkel terug, leuk he?! Zo leer je met één patroon hoe je verschillende dingen kunt haken. Zoals veel haaksters haal ik veel inspiratie uit Pinterest en zet ik daar ook af en toe iets van mijzelf op. Het basispatroon voor het haken van een cirkel heb ik van Mimibazar. Zij postte het volgende plaatje (de linker) op Pinterest, waar ik in de loop van de tijd mijn creativiteit op heb losgelaten;



















Rechts zie je een foto van een simpele cirkel, gehaakt in groene acryl. Als je de foto goed bekijkt zie je vanuit het midden naar rechtsboven een soort lijntje lopen. Op het plaatje van Mimibazar zijn dit de stipjes die vanuit het midden naar rechtsboven getekend zijn.

Ik zal voor vandaag een korte beschrijving geven van hoe je zo'n simpele cirkel kunt haken. Later zal ik de tijd nemen om tips en ideeën te geven over wat je met deze cirkels kunt doen. Zoals bij ieder haakproject begint het allemaal met de juiste combinatie van wol of acryl en een haaknaald. Als je nog geen ervaren haakster bent, maar wel graag cirkels wilt leren haken, zou ik je aanraden een dikke acryl en haaknaald nr. 5 te gebruiken voor het oefenen. Ik gebruik haaktermen in mijn beschrijving, voor een goede uitleg van deze termen kun je terecht op deze site.


Ik heb de beschrijving hier als plaatje geüpload, zodat je het gemakkelijk op je eigen computer op kunt slaan;



Veel haakplezier en tot de volgende keer!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten