Bloglovin'

Follow on Bloglovin

22 maart 2015

A leopard on my balcony

Vorige week woensdag was het stoffenspektakel in Groningen en ik ging, met slechts één doel; stretchy stofjes met leuke printjes zoeken, om zomerse rokjes van te naaien. Wat mij betreft viel het spektakel een beetje tegen (wellicht een kwestie van smaak), ik zag maar weinig echt leuke stretch stoffen. Uiteindelijk ben ik naar huis gegaan met twee coupons, waaronder dit luipaardje.

Last week, a large fabric market was organized in Groningen, and I went, with only one goal; to search for stretchy fabrics with nice prints, to sew skirts for the summer. Personally I was a little disapointed by the market (maybe just a matter of liking), I only saw a couple of nice stretchy fabrics. I bought two coupons, including this leopard.


Ik naaide er dit rokje van en ben heel erg tevreden. De achterkant van het rokje maakte ik 2 cm. langer dan de voorkant, want ik heb een hekel aan rokjes die aan de achterkant korter zijn als je ze draagt. Geen ritsen en knoopjes, een stretchy band is voldoende.

I sewed this skirt and am really pleased with the result. The back of the skirt is 0.7 in. longer than the front, because I hate skirts that are shorter at the back when wearing them. No zippers or buttons, a stretchy waistband will suffice.


In een luttele twee uur was dit rokje getekend en in een middag zat het in elkaar. Ik heb nog wat gekunsteld met de steken die ik kon gebruiken, want ja, naden knappen nu eenmaal als ze te strak genaaid zijn. Dan kan de stof nog zó mee rekken.. ;-) Uiteindelijk heb ik voor de horizontale naden een zigzag steek gebruikt die uit 10 losse delen per zigzag bestaat. Ik heb geen idee hoe deze steek heet, maar hij stretched in ieder geval goed mee!

In just two hours this skirt was drawn and it was sewn in just one afternoon. I tried some different stitches, because some seams burst when sewn wrong. Even if the fabric is really stretchy... ;-) Finally I used a special zigzag stitch for all horizontal seams. This stitch consists of 10 separate parts per zigzag, I really don't know what this stitch is called. But at least it stretches!


De zoom wilde ik afwerken met mijn tweelingnaald, maar ik vergat de naaimachine weer uit de zigzagstand te zetten, dus de tweelingnaald brak. Nu heb ik de zoom gewoon 2 keer langs genaaid met de gewone naald.

I planned to finish the hem by using my twin needle, but I forgot to switch my machine from zigzag mode to the normal stitch mode, so the twin needle broke. I used a regular needle instead and just sewed the hem twice.


Dit was een leerzaam naaiproject, waar ik dit voorjaar en komende zomer veel plezier aan zal beleven, denk ik. Met vallen en opstaan krijg ik het naaien wel onder de knie, maar als er iemand is die tips heeft hoor ik het graag. Tot later!

This was a valuable sewing project, and I think I will wear the skirt a lot this spring and summer. Trial and error will help me to learn to sew better, but if anyone has some good advise for me, please contact me. See you later!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig rokje. Wat slim dat je de achterkant iets langer hebt gemaakt. Al die omhoog kruipende rokjes zien er aan de achterkant minder mooi uit en zo voorkom je dat.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Margaret! Zodra het mooier weer is ga ik hem dragen en zal ik een 'foto op model' posten :-)
      Groetjes Lobke

      Verwijderen